Sådan slapper jeg af

25. marts 2018

Når man har angst og PTSD som jeg har, så kan det være svært og finde ro i kroppen til at slappe af, fordi ens krop konstant er på vagt.

Jeg har i flere år, ikke kunne finde ro. Jeg har  haft så mange søvnløse nætter, og angst anfald at man tror det er løgn, fordi min krop var på overarbejde døgnet rundt, og ved den mindste lyd, så var jeg klar til at bryde sammen.
Jeg har efter lang tids arbejde fundet noget som hjælper mig til at finde ro i kroppen, noget som jeg gerne vil dele med jer. 🙂

Når jeg skal slappe helt af, enten midt på dagen eller når jeg skal sove, så placere jeg mig, så det føltes rart. Det er som regl liggende.
Så lukker jeg mine øjne, og tænker på noget der gør mig rolig. For mig er det  natur og vandfald, andre gange er det bare strand og havet på en sommerdag lige ved solnedgang.

Når jeg ligger der, og kan forstille mig naturen og vandet, så ligger jeg min ene hånd på maven, tager nogle dybe vejrtrækninger ved at trække vejret ind igennem næsen hel ned i maven, så holder jeg vejret ganske kort, og så puster jeg langsomt ud igennem munden.

Når jeg kan mærke min vejrtrækning virker efter nogle gange, så forstiller jeg mig at jeg sidder på græsset, og ser ud på naturen og vandet. Jeg kan nærmest høre lyden af vandet, dufte græsset og høre fuglene der pippe.
Jeg lukker resten af verden ude, har al min opmærksomhed på det dejlige rolige sted i mine tanker.

Efter ca. 30 min. midt på dagen, så åbner jeg mine øjne igen, og kommer tilbage til virkeligheden, men på en mere afslappet måde.

Jeg bruger det også når jeg skal sove.
Jeg har i mange år haft virkelig svært ved at sove. Men så startede jeg på at ha fokus på min vejrtrækning og tog kontrollen over mine tanker, og nu sover jeg inden for 10 min. når jeg går i seng. 🙂

De dage hvor jeg har meget svært ved at finde hen til det sted som giver mig ro og tryghed, det kan være der er uro omkring mig, for mange biler om kører rundt på vejen, nogle naboer som larmer og så videre så sætter jeg lidt rolig musik på i baggrunden, og så det meget nemmere og komme i ro og hen til ens afslapnings sted i tankerne.

Blandt andet denne her gør mig rolig.

Du styrer selv den scene du vil slappe af i. 
Hvis du ikke slapper af med tanken om at sidde i den vilde natur og kigge på vandet, så kan det være en ide og tænke hvor du sidst var afslappet, måske du har været et sted i din fortid som fik dig til at slappe af, så tænk tilbage på det, og brug det til din “scene”. 🙂
Når du har fundet ud af hvad der gør dig tryg og afslappet, så fyld det op med så mange detaljer om den gode oplevelse som det overhoved er muligt.
Forstil dig temperaturen, lugten, lydene, synet hele den fysiske fornemmelse, træk så vejret ind igennem næsen og helt ned i maven og pust ud igennem munden. 🙂

Det virker for mig, måske det også virker for dig. 🙂

Held og lykke. 🙂

 

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar